کشف شش ستاره شبیه خورشید با دیسک‌های غبار عجیب

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان موفق به شناسایی شش ستاره مشابه خورشید با کمربندهای غبار خارق‌العاده شده‌اند.

          


به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این دیسک‌های غبار کشف شده نه تنها بزرگتر از کمربند کپلر بلکه بسیار سرد هستند.

با دمای تقریبا 250- درجه سانتیگراد این دیسک‌ها احتمالا سردترین نمونه‌های شناخته‌شده تاکنون هستند.

در مقام مقایسه، کمربند کپلر حدود 70 درجه سانتیگراد گرمتر بوده و برخی از دیسکهای غبار از دمای اتاق برخوردارند.

این شش دیسک غبار به دلایل دیگر نیز اسرارآمیز هستند. آنها فاقد مشخصه گرد و غبار هستند که همیشه در زمان برخورد سنگها منتشر می‌شود.

به گفته دانشمندان، ذرات کوچکتر غبار بسیار گرمتر از دمای این دیسک ها هستند. بر این اساس، دیسک های سرد فقط از سنگهای تقریبا نه چندان بزرگ ساخته شده‌اند.

محاسبات دانشمندان نشان داده که شعاع ذرات بین چند میلیمتر و حداکثر چندین کیلومتر است.

این محققان با استفاده از رصدخانه فضایی هرشل که بزرگترین تلسکوپ ارسال شده به فضا بوده، توانسته‌اند این دیسک های غبار غیرعادی را کشف کنند.

رصد دیسک های غبار سرد به رغم اثربخشی عظیم آن، حتی برای هرشل نیز کار بزرگی بوده است؛ از این رو دانشمندان از قابلیت درک این امکان که شاید این دیسک های غبار فرضی کهکشان های زمینه‌یی باشند که از سر اتفاق در پشت ستاره مرکزی قرار گرفته‌اند، برخوردار نیستند.

محققان بر این باورند که می‌توانند یقین نهایی در مورد یافته‌های خود را با کمک داده‌های ابزارهای بیشتر مانند تلسکوپ رادیویی آلما در شیلی به دست بیاورند.

این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.

http://www.hupaa.com

بیل‌گیتس، فیزیک درس می‌دهد

مشهورترین چهره مایکروسافت که سال‌ها مدیرعامل این شرکت بود و مدتی است این سمت را به استیو بالمر سپرده، همراه با همسرش بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس را تاسیس کرده تا سرمایه چند ده میلیارد دلاری خود را به‌درستی خرج کند. او که تا به امروز فعالیت‌های گسترده‌ای در ریشه‌کنی فلج‌اطفال، مبارزه با مالاریا و بهبود نظام آموزشی ایالات متحده انجام داده است، به تازگی یکی دیگر از آرزوهای دوران جوانی خود را به حقیقت رسانده است. او، چندین سخنرانی آموزشی در فیزیک کلاسیک را به رایگان در اینترنت قرار داده است. این سخنرانی‌ها که در اصل توسط ریچارد فاینمن در سال 1964 / 1343 ارایه شده، از بهترین و ماندگارترین منابع آموزش فیزیک در جهان است که توسط این دانشمند برجسته، برنده جایزه نوبل فیزیک و هم‌چنین پدر علم نانوفناوری ارایه شده است.

      

ادامه نوشته

فلسفه و حکمت روزه

روزه از نظر بهداشت جسم و سلامت بدن و ابعاد دیگر دارای فواید فراوانی است، روزه در سلامت معده و پاکسازی آن از انواع غذاها که موجب انواع بیماری هاست اثرات فوق العاده ای دارد.
ادامه نوشته

ادامه نوشته

           مسافرپرواز رمضان!

                 پروازت بی خطر!

                             امیدوارم توشه ات فراوان باشد

                                                             و سهم سوغات من

                                                             دعای شبهای قدرتو

                                                                  دوست من! برای همه دعا کن.


قابل توجه دوستان عزیزی که فرم نویسندگی رو پر کردند یا میخوان پر کنند: فقط دانشجویان رشته های دبیری  فیزیک و ریاضی حق عضویت دارند. از همکاری به سایر دانشجویان و دانش آموزان معذوریم!

با تشکر ازتوجه شما


قدیما هرکی روزه نبود باید می رفت یه گوشه ای یه چیزی میخورد

تا بقیه نبیننش

الان هرکی روزه است باید بره یه گوشه تا مزاحم غذا خوردن بقیه نشه

زمانی زمین دو ماه داشت !

براساس اظهارات دانشمندان متخصص ماه و قمرشناس، سیاره ما زمانی دارای دو قمر بوده است.



این دانشمندان با اشاره به این که نظریه آنها با نظریات کنونی متفاوت است. مشهور ترین نظریه امروز درباره ماه این است که قمر سیاره زمین از مواد یک جسم بزرگ کیهانی که به زمین اصابت کرده ساخته شده است.

زمین دارای یک قمر دیگر بوده که اندازه آن از قمری که امروز مشاهده می کنیم کوچکتر بوده است و تنها چند میلیون سال دوام آورده و پس از آن با قمر امروز زمین برخورد کرده و از بین رفته است.

این نظریه توسط اریک آسفانگ از دانشگاه کالیفرنیا در سانتا کروز طی همایشی درباره ماه مطرح شد.

وی اظهار داشت که قمر دوم زمین تنها چند میلیون سال وجود داشته و پس از آن با قمر امروز که جسم بزرگتری نسبت به آن بوده برخورد داشته است.

وی افزود: این قمر با همان سرعت و فاصله در مدار زمین حرکت می کرده است که پس از آن با ماه امروز برخورد کرد و آنها با هم یکی شدند.

آسفانگ اعتقاد دارد که منظره ماه که به نظر می رسد دارای کوهستان باشد بقایای قمر کوچکتر زمین است. این قمر کوچک یک سیزدهم اندازه قمر کنونی زمین بوده است.

براساس این باور زمین و قمرهای آن بین 30 تا 130 میلیون سال پیش پس از تولد منظومه شمسی (حدود 4.6 میلیارn سال پیش) تشکیل شده اند.

پیش از زمین 9 ابر زمین به عنوان سیاره هایی که یک تا 10 برابر جرم زمین را داشتند، تشکیل شده اند.

دانشمندان هاروارد سال گذشته نظریه ای را مطرح کردند که اظهار می داشت ماه زمانی بخشی از زمین بوده و پس از آن یک جسم دیگر به زمین برخورد کرده و ماه از زمین جدا شده است.

http://www.hupaa.com


زنبور‌های عسل از شاخک‌های راست خود برای تشخیص دشمن استفاده می‌کنند!

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که زنبورهای عسل از شاخک‌های چپ و راست خود، برای اهداف جداگانه‌ای استفاده می‌کنند. این بررسی جدید نشان داده که زنبورها حتی در پیدا کردن مسیر نیز از یک شاخکِ خاص استفاده می‌کنند.

بنا به گزارشی که در 27 ژوئن در Scientific Reports به چاپ رسیده، زنبور عسل برای جلوگیری از درگیری با دشمن تمام تلاش خود را می‌کند تا در سمت چپ‌اش قرار بگیرد. چرا که زنبورهای عسل معمولا برای تشخص دوستان و مزاحمان از شاخک‌های راست خود استفاده می‌کنند.

ادامه نوشته

۱۰ فناوری که زندگی ما را نابود کرده اند !

همه ما از تکنولوژی لذت می بریم در حالیکه می دانیم تکنولوژی زندگی ما را نابود کرده است و کاملا ضد زندگی اجتماعی است. با این حال ما نمی توانیم هیچ کاری برای متوقف کردن آن انجام بدهیم. کم شدن فعالیت بدنی، عدم مکالمه واقعی، عدم زندگی واقعی حاصل اعتیاد ما به فناوری هایی است که نه تنها لازم نیست بلکه به ما آسیب هم می رسانند. شما چه فکر می کنید ؟ اجازه دهید یک لیست ۱۰ تایی را از این دست فناوری ها بررسی کنیم.
ادامه نوشته

چند ابرانی داوطلب سفر بی بازگشت به مریخ شدند؟

در بلندپروازی ایرانی‌ها شکی نیست، این را مستشرقان و گردشگران غربی که به ایران سفر کرده اند بارها در سفرنامه‌های خود نوشته اند.

این بار اما پای سفری بی بازگشت در میان است. سفری جسورانه به سیاره سرخ با بلیتی یک طرفه که 70 ایرانی با داوطلب شدن در پروژه ماجراجویانه «مارس وان» شهامت و اشتیاق ایرانی در شکستن مرزهای رویا و واقعیت را به نمایش گذاشته اند.


«باس لنسدروپ»، مدیر ارشد و از موسسان طرح مارس وان (سفر یک طرفه به مریخ) از میزان استقبال ایرانیان از این ماموریت شگفت‌زده است.


وی در گفت‌و‌گو با ماهنامه «نجوم» می‌گوید: در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان که زبان انگلیسی در آنها جایگاه قدرتمندی ندارد، افراد زیادی از ایران با ما تماس گرفته‌اند و خواسته‌اند که در این پروژه داوطلب شوند و به مریخ بروند.

دقیق‌تر بگویم از ایران بیش از 70 نفر پست الکترونیکی زده‌اند و آمادگی خود را برای رفتن به مریخ اعلام کرده‌اند. جالب اینجاست که بدانید ایتالیا فقط 45داوطلب داشته است. تعداد داوطلبان آلمانی هم از ایرانی‌ها کمتر و 34 نفر بوده است.


لنسدورپ در پاسخ به این سوال که ایده سفر یکطرفه به مریخ چگونه در ذهنش شکل گرفته می گوید: سال 1376(1997) وقتی برای اولین بار تصویر مریخ‌نورد را دیدم با خودم گفتم «می‌خواهم به مریخ‌ بروم.» به دلیلی که نمی‌دانم چطور با کلمات توضیحش دهم، به محض این که آن تصویر را دیدم تصمیم گرفتم روزی به مریخ بروم و در آن سیاره گشت و گذار کنم.

آن موقع دانشجو بودم و بس. 20 سالم بود و شروع کردم به تحقیق درباره‌ی مریخ و این که فناوری سفر به مریخ چه قدر پیشرفت کرده و به کجا رسیده و این که چقدر هزینه دارد. و البته در کنارش هم تحصیلم را ادامه می‌دادم و مدتی پروژه‌ی سفر به مریخ را در رایانه رها کردم و سراغش نرفتم.

تا این که دو سال پیش دو دانشمند آمریکایی مقاله‌ای در ژورنال کیهان شناسی به چاپ رساندند که از ماموریت و سفری یک طرفه به مریخ می گفت و آن وقت بود که فکر کردم باید دوباره به دنبال این ایده بروم و درباره‌ی راه‌های ممکن و جزییات این کار تحقیق کنم و راه حلی برای تامین هزینه و منابع مالی لازم برای این کار بیابم.

این شد که با آرنائو، شریکم، نشستیم به بررسی تمام امکانات و راه‌های ممکن برای انجام این کار و در نهایت به این پروژه رسیدیم که در حال حاضر دائم اجرایش می‌کنیم و بعد من بخشی از سهام خود را در شرکتی که پیش‌ترها در آن بودم فروختم و مارس وان را راه انداختم.

لنسدورپ در پاسخ به این که «خیلی‌ها می‌پرسند ده‌ها سال طول کشید که ناسا توانست مریخ‌نوردهایی به مریخ بفرستد؛ مسوولان مارس وان چطور می‌خواهند در مدت زمانی این چنین کوتاه انسان را به سیاره‌ی سرخ بفرستند؟» گفت: چند دلیل دارد که می‌توانند این کار را به سرعت انجام دهند و مهمترین این دلایل این که در این پروژه قرار نیست فناوری بازگشت از مریخ را به دست آورند زیرا کسانی را که به مریخ می‌فرستند قراراست همان جا بمانند.

فقط کافی است فناوری فرستادن و فرود آوردن انسان بر سطح مریخ را داشته باشند و فناوری زنده نگه داشتن آنها را در آن سیاره، که البته این فناوری در حال حاضر وجود دارد.


وی معتقد است: سختی ماموریت به مریخی که ناسا و ایسا از آن حرف می‌زنند، بخش بازگشت از مریخ است نه سفر به مریخ.


اما دلیل دوم هم این که این طور نبوده که ما ماموریت سفر به مریخ را طراحی کرده باشیم و بعد ببینیم فناوری مورد نیاز وجود دارد یا نه.

بلکه در واقع ما برعکس این عمل کردیم؛ همه‌ی فناوری‌های موجود را بررسی کردیم، کنار هم گذاشتیم و در نهایت مثل قطعه‌های پازل کنار هم چیدیم تا ماموریت مارس وان را طراحی کنیم؛ آن هم با تکیه‌ی صرف بر فناوری‌های موجود، اینها دو دلیل اصلی هستند که ما را قادر می‌سازند این ماموریت را در زمانی این چنین اندک انجام دهیم.


مدیر ارشد طرح مارس وان در پاسخ به این سوال نجوم که برخی این پروژه‌ را به خودکشی تشبیه کرده‌اند و این که داوطلبان را با بلیتی یک طرفه به جایی می فرستند که هیچ چیز زمینی در آن نخواهد بود، امری غیر اخلاقی دانسته اند، گفت: «از وقتی که برای اولین بار ایده‌ی رفتن به مریخ به سرم زد می‌خواستم به آن سیاره بروم و همیشه هم می‌دانستم این سفری یک طرفه خواهد بود؛ چون به خوبی می‌دانستم که فناوری بازگشت از آن سیاره هنوز وجود ندارد. به همین خاطر به عقیده من، این به هیچ وجه ماموریتی غیر اخلاقی نیست

ادامه نوشته

ادیسون و مادرش

مادرم کسی بود که زندگی مرا ساخت. او برای من بهترین، درست کارترین و معتمدترین آدم روی زمین بود و تنها به خاطر وجود او بود که احساس می کردم چیزی مرا به ادامه زندگی تشویق می کند. من هیچ گاه از او ناامید نشدم چون همیشه یک حامی تمام و کمال بود و در هیچ شرایطی امید مرا به ناامیدی تبدیل نکرد.» اینها جملات ادیسون هستند که همیشه و در هر شرایطی او آنها را بارها و بارها تکرار می کرد اما فکر می کنید چرا مادر ادیسون تا این حد روی سرنوشت، احساسات و افکار او تاثیر داشت؟ ...


توماس هفت ساله بود که مدت ۱۲ هفته به مدرسه رفت و در یک اتاق کوچک که ۳۸ دانش آموز از سنین مختلف در آن بودند، درس خواند. معلم او که بسیار بی صبر، بداخلاق و بدون مهارت بود و با ۳۸ دانش آموز قد و نیم قد هم باید سر و کله می زد چندان از ادیسون خوشش نمی آمد چون از سوالات پیاپی او خسته شده بود و پاسخی برای آنها نداشت و ضمنا به نظر او ادیسون رفتاری خودمحور داشت که هیچ کس نمی توانست حریف آن شود. معلم همیشه او را با لقب «کله پوک بی خاصیت» صدا می کرد در حالی که ذهن ادیسون سرشار از سوالات و نادانسته ها بود و همه می دانستند که او بسیار بزرگ تر از سن و سالش فکر می کند اما معلم او معتقد بود توماس پیش از حد فعالیت می کند که حتی بعدها بسیاری از متخصصان معتقد بودند او دچار بیش فعالی و کاهش تمرکز است.

ادامه نوشته


حلول ماه مبارک رمضان بر شما مبارک باد!


شرایط و ض.ابط دانشجویان جدیدالورود در سال 92

شرایط و ضوابط دانشجو معلمان جدید الورود تصویب گردید :

-ك) ويژه داوطلبان آزاد:وزارت آموزش و پرورش براي تأمين و تربيت بخشي از نيروي انساني مورد نياز آموزشي خود متناسب با مباني و ارزش هاي اسلامي و نياز دوره هاي مختلف تحصيلي در دوره کارشناسی پیوسته براي دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، از میان داوطلبان واجد شرایط دانشجو مي پذيرد. داوطلبان در صورت احراز صلاحیت های عمومي و اختصاصي و ساير شرايط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنما و اطلاعيه هاي بعدي آزمون، مي توانند پس از انتخاب رشته ادامه تحصيل نمايند.

الف) شرايط عمومي:
1) تابعيت جمهوري اسلامي ايران. 2) اعتقاد به دين مبين اسلام يا يكي از اديان شناخته شده در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران. 3) التزام به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران. 4) داشتن سلامت كامل رواني، جسماني و توانايي انجام كار معلمي.
5) نداشتن سابقه محكوميت جزائي يا كيفري مؤثر. 6) عدم اعتياد به مواد مخدر، دخانيات و الكل. 7) برخورداري از حُسن شهرت، عامل بودن به اخلاق و رفتار نیکو، متناسب با شأن معلمی.

ادامه نوشته

کسر حقوق از ابتدای مهرماه

قابل توجه کلیه دانشجو معلمان کل کشور :

تصویب گردیده است که از ابتدای مهر ماه ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان (خوابگاهی یا غیر خوابگاهی ) کسر گردد.

جهت برنامه ریزی برای حقوقتون حتما دقت کنید ....

http://daneshjoomoalleman.blogfa.com/

حقوق و مزایای برابر دانشجو معلمان با معلمان و کارمندان

چند نکته رو می خواهم در این قسمت به اطلاع شما برسونم  که بدونید مزایای شما با تمامی کارمندان و معلمان برابر است:

۱- اگر شخصی دارای کارت پایان خدمت می باشد- یک فتوکپی از آن را با همراه داشتن اصل آن به اداره قطب خودش مراجعه نماید تا جزو سوابق او در پرونده اش درج شود تا کمتر در روستا خدمت کند و بد نیست بدونید که هر چهار سال خدمت شما -  یک گروه به گروه شغلی شما اضافه می شود که تاثیر جالبی در حقوقتون خواهد داشت .

۲- پس از انجام کارهای آزمایش و تشخیص هویت به قطبتون مراجعه کنید و مدارکتون را جهت بیمه دریافت کنید و برای بیمه اصلی خودتون اقدام کنید که داره از حقوقتون پولش کم میشه و فرم مربوط به بیمه طلایی رو حتما پر کنید که کپن هاش سریعتر به دستتون برسه آخه کسانی که قبلا پر کردن تا آخر تیر میاد و کسانی که تا این روزها فرم رو پر کردن تا آخر مرداد ماه کپن هاشون به دستشون میرسه و بقیه ....

۳- برای دریافت وام می تونید به بانک ها مراجعه کنید و شرایطش رو سوال کنید ولی باید بدونید که هنوز اداره به شما برگه کسر حقوق نمیده و نمیتونید ضامن کسی هم بشید چون استخدام آزمایشی هستید و باید ۲ سال مدت آزمایشی شما به اتمام برسه.

۴- توی هر اداره یک صندوق وجود داره که بهش می گن صندوق تعاون اداره - باید یک درخواست بدید که می خواهید عضو این صندوق بشید که هر سهم ۳۰ هزار تومان می باشد و نهایتا ۲ تا سهم می تونید بنویسید که این مسئله موجب میشه که هر ماه این مبلغ از حسابتون کسر میشه و در صندوق تعاون اون اداره ذخیره میشه و هرزمان که در خواست وام بدید - دو ممیز هشت دهم - مبلغی که جمع آوری شده رو به شما وام  قرض الحسنه با سود ۴ درصد میدن...

http://daneshjoomoalleman.blogfa.com/

حقوق ماه بهمن و اسفند فعلا پرید....


۲ تا مسئله وجود داره :

۱- بنا به قانون کارمندی واریز بشه :

پیرو این قانون حقوق عقب افتاده کارمند دولت با حقوق همان ماه در سال آینده پرداخت خواهد شد که اگه اینجوری باشه باید تا بهمن ماه و اسفند ماه سال آینده صبر کنیم....

۲- بنا به قول هایی که داده شده :

پیرو قولی که از طرف وزیر بهمون داده شده اگر بخوان حقوق عقب افتاده رو بهمون بدن باید تا الان میریختن ولی طی پیگیری که در اداره های مختلف انجام شده است به این نکات دست پیدا کردیم که :

آقای حاج بابایی هنوز به قولشون عمل نکردند و احتمالا عمل هم نخواهند کرد چون مهلتشون داره در این دولت تموم میشه و حسابداری آموزش و پرورش هم گفته که هیچ بودجه ای بابت حقوق های معوقه ریخته نشده و احتمالا تا چند ماهه دیگه هم ریخته نخواهد شد .

نتیجه گیری :

فعلا حقوق بی حقوق و باید امید داشته باشیم که با سال آینده ریخته بشه... البته اگر ..........

http://daneshjoomoalleman.blogfa.com/

حکایت جالب

شبی از شبها، شاگردی در حال عبادت و تضرع و گریه و زاری بود.

در همین حال مدتی گذشت، تا آنکه استاد خود را، بالای سرش دید، که با تعجب و حیرت؛ او را، نظاره می کند !
استاد پرسید : برای چه این همه ابراز ناراحتی و گریه و زاری می کنی؟
 
شاگرد گفت : برای طلب بخشش و گذشت خداوند از گناهانم، و برخورداری از لطف خداوند!
استاد گفت : سوالی می پرسم ، پاسخ ده؟
شاگرد گفت : با کمال میل؛ استاد.
استاد گفت : اگر مرغی را، پروش دهی ، هدف تو از پرورشِ آن چیست؟
شاگرد گفت: خوب معلوم است استاد؛ برای آنکه از گوشت و تخم مرغ آن بهره مند شوم .
استاد گفت: اگر آن مرغ، برایت گریه و زاری کند، آیا از تصمیم خود، منصرف خواهی شد؟
شاگردگفت: خوب راستش نه...!نمی توانم هدف دیگری از پرورش آن مرغ، برای خود، تصور کنم!
استاد گفت: حال اگر این مرغ ، برایت تخم طلا دهد چه؟ آیا باز هم او را، خواهی کشت، تا از آن بهره مند گردی؟!
شاگرد گفت : نه هرگز استاد، مطمئنا آن تخمها، برایم مهمتر و با ارزش تر ، خواهند بود!
استاد گفت :
پس تو نیز؛ برای خداوند، چنین باش!
همیشه تلاش کن، تا با ارزش تر از جسم ، گوشت ، پوست و استخوانت؛ گردی.
تلاش کن تا آنقدر برای انسانها، هستی و کائنات خداوند، مفید و با ارزش شوی
تا مقام و لیاقتِ توجه، لطف و رحمتِ او را، بدست آوری .
خداوند از تو گریه و زاری نمی خواهد!
او، از تو حرکت، رشد، تعالی، و با ارزش شدن را می خواهد و می پذیرد،
نه ابرازِ ناراحتی و گریه و زاری را.....!

آموزش نجوم و اخترفیزیک مقدماتی

کهکشان‌ها بزرگترین قطعات جهان هستند. آنها بزرگ‌ترین اشیاء حاوی ستاره‌ها، گاز و گرد و غبارند که هنوز می‌توانند در دید یک تلسکوپ قرار گیرند. کهکشان‌ راه شیری (که یک غول است) شامل ۱۰ به توان ۱۱ ستاره است. چندتا از کهکشان‌های بزرگ‌تر حاوی ستارگان بیشتر، و کهکشان‌های کوتوله بیش از یک درصد از آنها دارای ستاره می‌باشد. وقتی به جهان نگاه می‌کنیم، معمولاً آن را جهان کهکشان‌ها تصور می‌کنیم. با این وجود اخیراً کهکشان‌ها را (به طور قطع در سال ۱۹۲۴ میلادی) به عنوان مجموعه‌های وسیعی از ستارگان شناخته‌اند. ما ابتدا به معرفی کهکشان‌های معمولی بر اساس خواص فیزیکی آنها، تحت تأثیر توزیع داخلی جرم، مقادیر نسبی گاز و گرد و غبار و انواع ستاره‌هایی که در آن قرار دارند، می‌پردازیم.

اغلب می‌شنویم که چیزی به عنوان یک کهکشان « معمولی» وجود ندارد. شاید این موضوع با پافشاری درست باشد،‌اما دسته‌ای از کهکشان‌ها با هسته‌های فعال کهکشانی (AGN ها)، آن‌قدر از دیگر کهکشان‌ها متفاوتند که می‌توان جمله‌ی «عادی» را به دیگر کهکشان‌ها نسبت داد. ما ابتدا به معرفی کهکشان‌های عادی خواهیم پرداخت.

در  ابتدا تجربه‌ی ما از کهکشان‌ها به ارائه‌ی داده‌های مشاهده‌ای آنها بر می‌گردد. اکثر اطلاعات ما از پنجره‌های نوری، رادیویی، فروسرخی و پرتو X طیف الکترومغناطیسی می‌آید و اغلب مشاهدات شامل تصویر یا خصوصیات طیفی کهکشان‌ می‌باشد. به محض اینکه مشاهدات ارائه شوند، ما در مورد تعبیرات نظری اساسی بحث خواهیم کرد و به ارزیابی این سوال خواهیم پرداخت که کهکشان چیست؟

نور ستاره‌ای که منبع اصلی نشر انرژی از اکثر کهکشان‌ها می‌باشد،‌ عمدتاً در داخل پنجره‌ی مریی قرار دارد. به علاوه، اکثر گذارهای الکترونی در اتم‌ها دارای انرژی‌هایی از مرتبه چند الکترون ولت می‌باشند، که در بازه‌ی انرژی فوتون‌های مرئی قرار دارند. بنابراین، اغلب گازهای رقیق تابش خطی در پنجره مریی گسیل می‌دارند. به علت اینکه ستارگان و گازها دو جزء فراگیر کهکشان‌ها می‌باشند، مشاهدات مرئی پایه‌ای را برای درک کهکشان‌ها ایجاد می‌کند.
AGNها،  قدرتمندترین پدیده‌هایی هستند که ما می‌توانیم مشاهده‌ کنیم (به طور خلاصه، منشأ خود جهان). اگرچه بعضی از ظهورهای آنها در مرئی دیده شده‌اند،‌اما طبیعت  حقیقی آنها هرگز نمی‌تواند بدون آشکارسازی فرآیندهای فیزیکی پیچیده شده در چنین پدیده‌هایی نظیر جت‌های رادیویی و منابع گسترده یا با افزودن انرژی کل خروجی ناشی از پرتو X و تابش فروسرخ آنها قابل درک باشد.

مشاهدات تصویرهای کهکشان‌ها، اساسی‌ترین درک را از آنها میسر می‌سازد. اغلب واژگان پایه ما (نظیر ریخت‌شناسی بیضی‌گون یا مارپیچی) ابتدا از بررسی صفحات عکاسی ناشی شد. هم‌چنین، بلافاصله از بررسی‌های عکاسی آشکار بود که اغلب کهکشان‌ها به صورت دوتایی،‌سه‌تایی و غیره می‌باشند. همین‌طور تا خوشه‌های بسیار غنی.

رده‌بندی کهکشان‌ها بر اساس ظاهر

ادوین هابل در مطالعه‌‌ی کهکشان‌ها بر اساس ظاهر آن‌ها پیشقدم شد. اکثر کهکشان‌ها ممکن است در سه رده‌ی اصلی زیر قرار گیرند:

۱)       بیضوی

۲)      مارپیچی

۳)     نامنظم

اگر به شکل توجه کنید، اینگونه سیستم رده‌بندی را که به صورت نمودار « دو شاخه‌ی منشعب‌شده» می‌باشد، نشان می‌دهد که به آن نمودار منشعب‌شده‌ی دوشاخه‌ی هابل گویند. تجزیه‌ی نمودار به این علت ایجاد می‌شود که هر یک از مارپیچی‌های عادی و میله‌ای پیشرفت مشابهی از ساختار را همان‌گونه که از Sa به Sc حرکت می‌کنیم،‌ نشان می‌دهند. هابل هم چنین فکر کرد که رشته‌ی رده‌بندی، احتمالاً یک رشته‌ی تحولی را شکل داده است. به این دلیل:

۱)       کهکشان‌های Sc،  مارپیچی‌های نوع آخر نامیده می‌شوند.

۲)      کهکشان‌های Sa،  نوع اول نامیده شده‌اند.

اگرچه هابل انتظار داشت رده‌ی So  که از دید او پل تحولی از مرحله‌ی بیضوی‌ها به مارپیچی‌ها بود، وجود داشته باشد، اما در حقیقت هیچ نمونه‌ای پیدا نکرد.

کهکشان‌های So  توسط آلن سندیج (Allan Bandage) به آن افزوده شد. او هم چنین ایده‌های اولیه‌ی هابل را به مقدار زیادی توسعه داد. چیزهای اصلی دیگری که به سیستم هابل اضافه شد،‌ توسط جی‌.‌دِ. واکولورس (G. De Raucousness) انجام شد. او بر این حقیقت اصرار کرد که سیستم حقیقتاً پیوسته است و نه فقط رده‌های مجزا. برای همین رده‌های مارپیچی نوع آخر تراز Sc یعنی Sd و Sm را به آن افزود.  نوع آخر یک مارپیچی ماژلانی می‌باشد که اغلب باعث تعجب آن دسته از دانشجویانی می‌شود که عکس‌های ابر ماژالانی بزرگ را به صورت ساختار مشخص مارپیچ میله‌ای عوض بی‌قاعده دیده‌اند.


http://bigbangpage.com

زمین تا چند سال آینده زنده می ماند؟

نکته طعنه آمیز درباره نتایج جدیدترین تحقیقات دانشمندان درباره وضعیت حیات در سیاره زمین این است که عمر کره زمین در نتیجه میزان کم دی اکسید کربن نه میزان زیاد از حد آن که امروز مورد بحث است، به پایان می رسد.

کارشناسان درحال حاضر تلاش می کنند راه هایی برای کاهش سطح گازهای گلخانه ای پیدا کنند تا از گرمایش زمین که خارج از کنترل شده جلوگیری کند. اما با کهولت سن خورشید، داغتر شدن آن و بخار بیشتر واکنشهای شیمیایی با آب باران، میزان دی اکسید کربن کمتر و کمتر می شود.

ظرف کمتر از یک میلیارد سال دیگر سطح دی اکسید کربن به قدری کاهش می یابد که گیاهانی که فرآیند فوتوسنتز انجام می دهند دوام نمی آورند. وقتی این اتفاق رخ می دهد، حیات در زمین به نوعی که ما می شناسیم متوقف می شود.

با از بین رفتن گیاهان و حیوانات گیاهخوار و گوشتخوارانی که از گیاهخواران تغذیه می کنند، از بین می روند. در نهایت میکروبها تنها چیزی هستند که باقی می مانند.

با گذشت میلیارد سال دیگر اقیانوسها کاملا خشک می شوند و تنها سخترین حشرات باقی می مانند.

جک او مالی- جیمز از دانشگاه سنت اندروز در اسکاتلند به عنوان زیست اختر شناس اظهار داشت: آینده دور زمین نسبت به حیات خصومت خواهد داشت. همه موجودات زنده نیاز به آب دارند بنابراین همه بقایای حیات در زمین یا به ارتفاعات بالا یه به غارهای زیرزمینی محدود می شوند.

براساس اظهارات وی ارگانیسمهای باقی مانده باید با دمای شدید و تشعشع بسیار ماوراء بنفش کنار آیند.

اوماری – جیمز پیش بینی های غم انگیز خود از آینده حیات در زمین را در همایش ملی ستاره شناسی که در دانشگاه سنت اندروز برگزار شده بود، مطرح کرد.

این پیش بینی ها بر اساس یک شبیه سازی رایانه ای از تغیر تغییرات بلند مدت خورشید روی زمین ارائه شده است. با پیر شدن خورشید طی چند میلیارد سال اینده، آنتظار می رود که خورشید برجای خود باقی بماند اما نور آن بیشتر شود. افزایش تشعشع شدید نیز موجب گرم شدن زمین می شود تا زمانی که اقیانوسها بخار شوند.

اوماری- جیمز گفت: وقتی که به دنبال حیات فرازمینی هستیم تصورات ما عمدتا محدود به نوع حیاتی است که در زمین می شناسیم. حیات در آینده دور زمین با حیات امروز بسیار متفاوت خواهد بود به این معنا که برای یافتن حیات روی سیاره های دیگر باید دنبال یک سری سرنخهای کاملا جدیدی باشیم.

کنجکاو

اثر فوتو الکتریک

بنا به نظریه کوانتومی ، امواج به ظاهر پیوسته الکترومغناطیسی ، کوانتیده‌اند و از کوانتومهای گسسته‌ای به نام فوتون تشکیل شده‌اند که هر فوتون دارای انرژی مشخصی است که مقدار آن فقط به فرکانس بستگی دارد.

بر اساس اصل دوبروی ، در مورد ذرات دو حالت ذره‌ای و موجی در نظر گرفته می‌شود، که البته این خاصیت در دنیای میکروسکوپی بیشتر مورد مطالعه است. به عنوان مثال ، اگر ذره‌ای به جرم یک گرم که با سرعت معمولی در حال حرکت است، در نظر بگیریم طول موج منتسب به این ذره ، چنان کوچک خواهد بود که اصلا قابل ملاحظه نیست. اما در مورد ذراتی مانند الکترون ، این طول موج قابل توجه است. بنابراین با توسل به این اصل می‌توان تابش الکترومغناطیسی را نیز متشکل از ذراتی دانست که این ذرات را فوتون می‌گویند.

واقعیت کوانتومهای نور

نظریه پلانک در ارتباط با بسته‌های انرژی تابشی ، تا اندازه‌ای مبهم بود و فقط به عنوان مبنایی برای توزیع آماری انرژی میان طول موجهای مختلف در طیف الکترومغناطیسی بکار می‌رفت. پنج سال بعد از “پلانک” ، “آلبرت اینشتین” توانست این مفهوم را به صورت مشخص‌تری بیان کند. انیشتین مفهوم کوانتومی نور را برای توجیه اثر فوتوالکتریک بکار برد. بر این اساس ، فوتون‌ها که دارای انرژی معینی هستند، بعد از برخورد با الکترون‌های اتم ، انرژی خود را به آنها داده ، خود از بین می‌روند. این امر می‌تواند به عنوان یک مسئله برخورد میان دو ذره با استفاده از نظریه برخورد توضیح داده شود.

بعد از برخورد ، فوتون از بین می‌رود و الکترون با انرژیی که از فوتون می‌گیرد، از ماده جدا می‌شود و سبب ایجاد یک جریان فوتوالکترونی در مدار خارجی می‌گردد. مقدار جریان در مدار خارجی ، بسته به تعداد فوتونهایی که بر سطح ماده موجود در کاتد تابیده می‌شود، متفاوت خواهد بود.

تأییدی دیگر بر وجود فوتون
آزمایش دیگری که توانست وجود فوتونها را بصورت تجربی به اثبات رساند، مربوط به آزمایشی است که توسط “کامپتون” انجام شد. این آزمایش که بعدها نام اثر کامپتون را بر خود گرفت، به این صورت بود که تابش الکترومغناطیسی یا فوتون‌ها توسط مواد مختلف پراکنده می‌شود. به بیان دیگر ، در این آزمایش فوتون بعد از تابش مقداری از انرژی خود را به یک الکترون تقریبا آزاد منتقل می‌کرد و خود با انرژی کمتر در راستای دیگر منحرف می‌شد. نتایج این آزمایش که با استفاده از مفهوم کوانتومی نور صورت می‌گرفت، با نتایج تجربی کاملا تطابق داشت.

جرم فوتون
واقعیت جرم فوتون ، به خاصیت عکس مجذوری قانون کولن بر می‌گردد. بر اساس قانون کولن ، نیروی الکتریکی که دو ذره باردار به یکدیگر وارد می‌کنند، نیرویی است که با مجذور فاصله بین آنها نسبت معکوس دارد. اما این مطالب در تمام شرایط دقیقا درست نیستند، یعنی در فواصل خیلی کوچکتر انحرافاتی وجود دارد و این نیرو دقیقا عکس مجذوری نیست. در این حالت باید فوتونها را ذراتی دارای جرم بدانیم. اما در موارد دیگر که تقریبا بیشتر موارد را شامل می‌شود، این نیرو دقیقا عکس مجذوری است. بنابراین در این حالت باید فوتونها را ذراتی بدون جرم تصور کنیم.

Photoelectric_effect.svg

نموداری از تابش الکترون‌ها از یک صفحهٔ فلزی. این امر زمانی رخ می‌دهد که انرژی واردشده توسط فوتون داخل‌شونده بیش از تابع کار ماده باشد.

اثر فوتوالکتریکی
اگر یک صفحه فلزی را تحت تابش فیزیک امواج پر انرژی قرار دهیم، پرتو کاتدی و یا الکترون های شتابدار از صفحه فلزی منتشر می شود. و همچنین اگر بین دو صفحه فلزی اختلاف پتانسیل الکتریکی بسیار زیادی ایجاد کنیم، الکترون های لایه ظرفیت اتم های فلز، انرژی زیادی دریافت می کنند و در نتیجه سطح فلز را ترک می کنند و به سمت آند پیش می روند. در این عمل چون هم نور و الکتریسیته دخالت دارند به این پدیده، اثر فوتو الکتریک می گویند. در واقع تمام مواد ( جامد، مایع و گاز ) می توانند در شرایط خاصی تحت تاثیر اثر فوتوالکتریک، پرتو کاتدی از خود گسیل کنند، گاهی به پرتو کاتدی، فوتوالکترون نیز می گویند.


اثر فوتوالکتریک هر جسمی با گسیل فرکانس مشخصی از موج انجام می شود. اگر فرکانس موج برای جسم خاصی کمتر از حد معین باشد، اثری از فوتو الکتریک مشاهده نخواهد شد. اما طبق قوانین الکترودینامیک کلاسیک، موج با برخورد به صفحه فلزی مقداری انرژی به آن منتقل می کند و به مرور زمان این انرژی انباشته می شود تا اینکه انرژی مورد نیاز برای گسیل الکترون فراهم شود. اما در آزمایشگاه خلاف آنچه که در فیزیک کلاسیک گفته شد، روی می دهد، یعنی گیسل موج با فرکانس کمتر از حد معین به فلزی هرگز پرتو کاتدی منتشر نمی کند.
این بن بستی بود برای دانشمندان در مورد خاصیت نور. تا اینکه اینشتین با ارائه نظریه خود در مورد فوتون، توانست این معما را حل کند. وی فرض کرد که انرژی در تمام فرکانس های موج به طور یکنواخت و یکسان توزیع نشده اند و بلکه فیزیک امواج به صورت بسته هایی از انرژی به نام کوانتم هستند، که بعداً فوتون نامیده شد. انرژی فوتون ها با فرکانس امواج رابطه مستقم دارد. که این معادله به معادله پلانک نیز مشهور است. در این معادله h ثابت پلانک است.

در اثر فوتوالکتریک الکترون های لایه ظرفیت اتم های فلز، با دریافت انرژی موج از صفحه فلزی جدا می شوند، اما در لحظه جدا شدن الکترون های مقداری از انرژی خود را برای غلبه بر نیروی جاذبه الکتروستاتیکی، مصرف می می کنند که انیشتین آن را تابع کار فلز نامید و مقدار آن برای هر فلز، منحصر بفرد است. مقدار تابع کار هر فلز از از ۱ تا ۱۰ الکترون ولت متغیر است.
ارائه فرض وجود فوتون ها توسط اینشتین در واقع دومین گام مهم در شکل گیری نظریه کوانتومی محسوب می شد ( گام اول را ماکس پلانک با فرض کوانتیده بودن مقدار انرژی در فرایند گسیل و جذب تابش الکترومغناطیس بر داشته بو. ) به مناسبت این کشف بزرگ و توضیح موفیت آمیز اثر فوتوالکتریک، جایزه نوبل سال ۱۹۲۱ به اینشتین اهدا شد. در واقع سال ۱۹۰۵ را می توان سال طلایی اینشتین نامید چرا که در این سال او نه تنها نظریه نسبیت خاص را ارائه کرد ، بلکه دو معمای بزرگ مطرح در فیزیک را نیز حل کرد، معماهایی که با به چالش کشاندن فیزیک کلاسیک عملا مسیر کشف فیزیک کوانتومی را به روی بشر گشودند.

اینشتین در سال ۱۹۰۵ رابطهٔ زیر را پیشنهاد نمود که اکنون تایید شده‌است:

    hv=W+K
که در آن :

    h ثابت پلانک
    \nu بسامد موج
    Wتابع کار فلز
    K انرژی جنبشی الکترون

    به طور خلاصه می‌توان گفت که اگر نوری از امواج الکترومغناطیسی بر سطحی (بویژه) فلزات بتابد از جسم مقداری الکترون خارج خواهد شد که مقدار الکترون‌ها به شدت نور تابیده شده و انرژی الکترون‌ها به طول موج (انرژی فوتونها) بستگی دارد و اگر انرژی فوتون از حد آستانه پایین‌تر بیاید دیگر الکترونی بیرون نخواهد رفت بررسی این مسئله با فیزیک کلاسیک غیرممکن استو به کمترین فرکانسی که اثر فیک روی می‌دهد (الکترون از سطح فلز جدا شود) را فرکانس قطع می‌گویند.

http://bigbangpage.com

توانایی جالب نقاش سه ساله رقیب پیکاسو !

توانایی جالب نقاش سه ساله رقیب پیکاسو ! (+ عکس)

دختر بچه که عاشق بازی با رنگ هاست شاید خودش نمی داند چه نقاشی هایی می کشد اما آنهایی که در این رشته تخصص دارند از او به عنوان یک نابغه یاد می کنند زیرا کارهای او را با افرادی مانند ونگوگ یا پیکاسو مقایسه می کنند.


به گزارش تکناز این دختر انگلیسی حتی به درستی نمی تواند صحبت کند. او برای اولین بار زمانی که مادرش تعدادی گوآش برایش خرید با نقاشی آشنا شد. از آن پس با علاقه خاصی که به رنگ ها پیدا کرده بود نقاشی را ادامه داد و این تبدیل به تنها تفریحش شد.


 در یک مزایده یک کلکسیونر، برای دو نقاشی او نزدیک به 3000 پوند پرداخت کرد. بسیاری از کارشناسان این رشته می گویند این کودک در آینده می تواند یکی از نقاشان نامی جهان باشد.

 

 بچه ها در سنین پایین توانایی زیادی در نقاشی کردن ندارند، آن ها معمولا تصاویری ساده که بیشتر از طبیعت الهام گرفته اند، می کشند اما در میان همین کودکان ساده نیز گاهی نابغه هایی پیدا می شوند که توانایی خاصی در نقاشی کشیدن دارند.


"آیریس هالمشاو" دختر بچه سه ساله ای است که این روزها به عنوان یک نابغه کوچک در نقاشی جهان شناخته میشود. او با استعدادی که دارد نقاشی های جالبی می کشد و والدینش آن ها را با قیمت های بالا به فروش می رسانند.

 

 

مراقب باش چیزهایی که امروز داری آرزوی فردایت نشود!!!!!!!!

جان پندری مدال اسحاق نیوتن ۲۰۱۳ را برد !

فیزیکدان نظری بریتانیایی که به ساخت اولین «ردای نامرئی» واقعی کمک کرد، مدال اسحاق نیوتن موسسه فیزیک را برده است. جان پندری (John Pendry) از کالج سلطنتی لندن این جایزه بین‌المللی را به خاطر «سهم عمده خود در علم سطح، سامانه‌های نامنظم و فوتونیک» دریافت می‌کند. مدال نیوتن – با ارزش‌ترین جایزه این موسسه – از سال ۲۰۰۸ سالانه تقدیم می‌شود.
 

این مدال به «مشارکت‌های برجسته در فیزیک» ارایه می‌شود و شامل یک جایزه ۱۰۰۰ پوندی است. جایزه امسال در جشن ۱۵ نوامبر ارایه خواهد شد و پندری «سخنرانی نیوتن» را در اکتبر ایراد خواهد کرد. برندگان قبلی این مدال عبارتند از: مارتین ریز (Martin Rees)، لئو کادانف (Leo Kadanoff)، ادوارد ویتن (Edward Witten)، آلن گوث (Alan Guth) و آنتون زیلینگر (Anton Zeilinger).

کاملا زیبا و نو

پندری طی بیش از ۵۰ سال بر روی فیزیک سطح، پراش کم‌انرژی و طیف‌سنجی پرتو X کار کرده است، اما شاید به خاطر کارهای اخیرش بر «فراماده» و «اپتیک تبدیلی» مشهور باشد – مفهومی که خود پندری آن را ساخت. این پژوهش‌ها به تحقق تجربی رداهای نامرئی، عدسی‌های کامل و دیگر قطعات الکترومغناطیسی جالب‌توجه منجر شده است.

فرامواد ساختارهای مهندسی‌شده‌ای هستند که به امواج الکترومغناطیسی به شکل نامعمول پاسخ می‌دهند، مثل این‌که ضریب شکست در سراسر آن تغییر می‌کند و حتی در مواردی مقداری منفی دارد. در مقاله برجسته‌ای که پندری در فیزیکال ریویو لترز در سال ۲۰۰۰ چاپ کرد، توضیح داد که چگونه فراماده را می‌توان برای تابش میکروموج با ضریب شکست منفی ساخت. چنین ساختاری سال بعد توسط دیوید اسمیث (David Smith) و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو، ساخته شد. در ۲۰۰۶، پندری با اسمیت (که اکنون در دانشگاه دوک است) و همکارانش گروهی را تشکیل داد تا از فرامواد ضریب شکست منفی برای ساخت اولین ردای نامرئی استفاده کند.

در حالی که روابط ریاضی توصیفگر برهمکنش تابش الکترومغناطیسی با فراماده پیچیده است، پندری دریافت که می‌توان با قرض گرفتن مفاهیمی از نسبیت عام، اپتیک تبدیلی را به دقت توصیف کرد.

پیتر نایت (Peter Knight) رییس موسسه فیزیک می‌گوید: «جان در زندگی حرفه‌ای خود، نگاه فیزیکدانان به ماده و به ویژه برهمکنش ماده با نور را منقلب کرده است. نظریات او الهام‌بخش تجربی‌کارهای سراسر جهان بوده تا قطعات فراماده‌ای مانند ردای نامرئی بسازند.»

خواستگاری در گذر زمان!

خواستگاری در گذر زمان ! (طنز) www.taknaz.ir
 
یک هفته پس از خلقت آدم:

چون حوا بدون پدر و مادر بود آدم اصلا مشكلی نداشت و چای داغ را روی خودش نریخت.

پانصد سال پس از خلقت آدم:

با یه دونه دامن از اون چینی خال پلنگی ها میری توی غار طرف.بلند داد می زنی:هاكومبازانومبا(یعنی من موقع زنمه(
بعد میری توی غار پدر و مادر دختره. با دامن چین چینی جلوت نشسته اند و می گن:از خودت غار داری؟دایناسور آخرین مدل داری؟بلدی كروكدیل شكار كنی؟خدمت جنگ علیه قبیله ادم خوارها رو انجام دادی؟بعد عروس خانم كه اون هم از این دامنای چین چینی پوشیده با ظرفی كه از جمجمه سر بچه دایناسور ساخته شده برات چای میاره و تو می ریزی روی خودت.


دو هزار و پانصد سال بعد از اختراع آدم:

انسان تازه كشاورزی را آموخته.وقتی داری توی مزرعه به عنوان شخم زدن زمین عمل می كنی با دیدن یه دختر متوجه میشی كه باید ازدواج كنی.برای همین با مقدار زیادی گندم به مزرعه پدر دختره میری .اونجا از تو می پرسند:جز خوت كه اومدی خواستگاری چند تا خر دیگه داری؟چند متر زمین داری؟چند تا خوشه گندم برداشت می كنی؟ آیا خدمت در لشگر پادشاه رو به انجام رسانده ای؟
بعد عروس خانم با كوزه چای وارد میشه و شما هم واسه اینكه نشون بدی خیلی هول شدید تمام كوزه رو روی سرتون خالی می كنید.


ده سال قبل:

شما پس از اتمام خدمت مقدس سربازی به این نتیجه می رسید كه باید ازدواج كنید و از مادرتان می خواهید كه دختری را برایتان انتخاب كند.در اینجا اصلا نیازی نیست كه شما دختر را بشناسید چون پس از ازدواج به اندازه كافی فرصت برای شناخت وجود دارد.در ضمن سنت چای ریزون كماكان پا بر جاست.

هم اكنون:

به دلیل پیشرفت تكنولوژی در حال حاضر شما به آخرین نسخه یاهو مسنجر احتیاج دارید.البته از"ام اس ان" یا "آی سی كیو"هم می توانید استفاده كنید ولی انها آیكنهای لازم برای خواستگاری را دارا نمی باشند . پس از نصب یاهو مسنجر به یك روم شلوغ رفته هر اسمی كه به نظرتان زیباست "اد" می كنید و با استفاده از آیكنهای مربوطه خواستگاری را انجام می دهید . البته یاهو قول داده كه نسخه جدید دارای امكانات ازدواج و زندگی مشترك نیز باشد.

 

اولین قسمت ایمانی که مردم از دست می دهند

ایمان به خودشان است !

مدلهاي فيزيكي يادگيري زبان را سرعت مي بخشند!

پژوهشگران با بررسی روندِ یادگیری واژه‌ها در کودکان به این نتیجه رسیدند که اگر به هر شی تنها یک واژه نسبت داده شود (برای هر شی تنها یک واژه متناظر وجود داشته باشد) روند یادگیری واژه‌های جدید سرعت می‌گیرد. آنها این موضوع را با یک مدل فیزیکی شبیه‌سازی کرده و به نتایج جالبی رسیده‌اند.

کودکان روزانه به طور متوسط، ده واژه جدید یاد می‌گیرند. چگونگی یادگیری این مقدار واژه در روز برای دانشمندان نکته قابل توجهی است. یک تیم تحقیقاتی با انجام شبیه‌سازی‌های لازم به این نتیجه رسیده است که چون کودکان از قبل هیچ تناظر دیگری را برای اشیا نمی‌دانند، در نتیجه تمام توجه خود را به همان یک واژه مربوط به آن شی اختصاص می‌دهند و از این رو زمان یادگیری کاهش می‌یابد.

ادامه نوشته

معتبرترین تست IQ

با ورود به صفحه تست و پس از انتخاب زبان و انتخاب گزینه start  اقدام به تکمیل شکل ها کنید.

برای ورود رو لینک زیر کلیک کنید. امتیازتون رو برامون بنویسید!

شروع تست

آیا گرسنگی و تشنگی را می‌توان مهار کرد؟

img/daneshnameh_up/3/3f/Goresnegi.jpg

احساس تشنگی هنگامی دست می‌دهد که ما احساس خشکی در گلو کنیم.
احساس گرسنگی نیز هنگامی است که ما متوجه خالی بودن معده خود می‌شویم.
اما حقیقت غیر از این‌هاست؛ چرا که هیچ یک از این دو احساس نیست که ما را گرسنه یا تشنه می‌سازد.

خون معمولا باید مقدار معینی آب و نمک دربر داشته باشد؛ بافت‌های بدن نیز همین‌طور. اکنون فرض کنید که این موازنه در لحظه‌ای بر هم بخورد. به هر دلیلی که باشد خون بی‌درنگ از درون بافت‌ها آنقدر آب برمی‌گیرد تا بار دیگر موازنه خود را باز یابد.
آن‌گاه کم شدن آب در بافت‌ها به مرکز تشنگی که جایی است در مغز، مخابره می‌شود. در این حال، مرکز تشنگی تکانه‌ای به حلق یا گلو می‌فرستد و سبب انقباض آن می‌شود. بر اثر این انقباض است که ما در گلوی خود احساس خشکی می‌کنیم و ندا برمی‌آوریم که تشنه‌ایم!

احساس گرسنگی نیز از مغز سرچشمه می‌گیرد؛ بدین معنا که در مغز جایی است به‌نام مرکز گرسنگی، که مانند ترمز بر روی فعالیت معده و روده‌ها عمل می‌کند.
تا هنگامی که غذای کافی در خون هست، مرکز گرسنگی فعالیت معده و روده‌ها را کند می‌کند؛ ولی همین که مواد غذایی در خون کم شود، این مرکز با شل کردن ترمز‌ها، دست به‌کار می‌شود. در این حالت، روده‌ها فعال می‌شوند؛ معده «می‌غرد» و به ما احساس گرسنگی دست می‌دهد.

البته ما تا حدودی قادریم که گرسنگی خود را مهار کنیم. این امر از راه مهار کردن سرعت مصرف ذخیره غذایی میسر است.
در طبیعت، حیوانات کوچک و فعال‌تر زودتر ذخیره غذایی خود را به مصرف می‌رسانند. در نتیجه، یک پرنده مثلا ظرف پنج روز از گرسنگی می‌میرد؛ ولی یک سگ در دوازده روز.
به هنگام آرامش، ذخیره پروتئین در بدن مدتی درازتر باقی می‌ماند، با هنگامی که انسان بر‌‌آشفته شود و یا وحشت کند.

برخی از مردم هستند که خود را برای مدتی طولانی به گرسنگی عادت می‌دهند. این تمرین از راه نوعی تمرکز‌ آگاهانه، انجام می‌گیرد؛ درست مانند کسانی که با تمرین، خود را قادر می‌سازند تا کارهای دشوار ورزشی را انجام دهند.

اما مهار کردن تشنگی بسیار دشوار است؛ ولی باز کسانی یافت می‌شوند که از طریق «کوشش‌های ‌خودآگاه»، در برابر آن تاب می‌آورند.


http://daneshnameh.roshd.ir

شناسایی اجسام ناشناخته پرنده در آسمان مریخ

 براساس گمانه زنیها یا حتی تصورات یک گروه اینترنتی که به وجود اجسام پرنده ناشناخته باور دارند، در مریخ موجودات بیگانه و حتی انگشت دست انسان مشاهده شده است.


به گزارش خبرگزاری مهر، از دو هفته پیش که مریخ نورد کنجکاوی ناسا در سیاره سرخ مریخ فرود آمد با تجهیزات خود که دربرگیرنده 17 دوربین است تلاش کرده از به اصطلاح اجسام پرنده ناشناخته و سایر موارد نامتعارف در چشم اندازهای اطراف خود عکس بگیرد.

این درحالی است که یک گروه از افرادی که به وجود این اجسام ناشناخته باور دارند تصاویری در اینترنت منتشر کرده و ادعا کرده اند که این تصاویر در مجموعه تصاویر منتشر شده توسط کنجکاوی بوده است.


این گمانه زنی ها درباره مریخی ها از زمانی آغاز شد که نخستین بخش از تصاویر مریخ نورد کنجکاوی ارسال و منتشر شد.


در این تصاویر یک جسم مبهم دور و اسرار آمیز دیده می شود که به طور اسرار آمیز پدید آمده و در تصاویر متوالی از افق مریخ ناپدید شده است و حتی در مرحله اول دانشمندان ناسا را نیز گیج کرده بود اما پس از بحث و بررسیهای مختلف میان دانشمندان ناسا این جسم عجیب نه تنها نشانه ای از فعالیتهای بیگانگان نبوده بلکه گردوغباری بوده که توسط جرثقیل هوایی که کنجکاوی را به سطح مریخ منتقل کرده است ایجاد شده است و پس از آن مسیر حرکت آن تا 600 متر تغییر کرده است.


شناسایی جسمی در لابه لای سنگهای مریخی که شبیه یک انگشت انسان است

ادامه نوشته

خانمی که 60 سال خوابیده و با دستگاه زنده بود !

اولیای وی اذعان داشتند قطعی برقی که منجر به فوت او شد به دلیل افتادن یک درخت بر روی سیم برق روی داده است.

یک زن که عجایب پزشکی را به مبارزه طلبید و زندگی خود را در یک شُش آهنی سپری می کرد به علت قطع برق ماشینی که به نفس کشیدن وی کمک می‌کرد، جان سپرد.

Dianne Odell، شصت و یک ساله در یک لوله ۷ فوتی فلزی زندگی می‌کرد از سه سالگی به بیماری فلج اطفال مبتلا شد.

خانمی که 60 سال خوابیده و با دستگاه زنده بود !+ تصاویر

برادر شوهرش می‌گوید: ما هرکاری که از دستمان برمی‌آمد انجام دادیم ولی نتوانستیم تنفسش را حفظ کنیم.


Dianne در چند ماه گذشته خیلی ضعیف شده بود و قدرت ادامه دادن را نداشت.


وی با اینکه درون یک شُش آهنی بستری شده بود به دبیرستان رفت، دیپلم گرفت و حتی دروس دانشگاه را گذراند و یک کتاب نوشت!

شُش آهنی یا تهویه فشار منفی اولین بار در سال ۱۹۲۰ استفاده شد. آنها به وسیله تولید فشار روی شُش‌ها سبب منقبض و منبسط شدن آنها می‌شدند و بیمار می‌توانست نفس بکشد.
شُش آهنی شبیه کسانی است که در یک خوابگاه لوله‌ای شکل با یک در پوش در قسمت گردن، قرار می‌گرفتند.
 
خانمی که 60 سال خوابیده و با دستگاه زنده بود !+ تصاویر

بیمار به پشت دراز می‌کشید و فقط سرش بدون سرپوش در معرض دید بود و میتوانست از طریق یک آیینه زاویه‌دار تماس چشمی با بازدید کننده‌ها بر قرار کند.

Odell که توسط والدینش و دیگر اعضای خانواده‌اش نگهداری میشد با یک تلویزیون که از طریق دمیدن در یک لوله کوچک  و روی یک کامپیوتر که با صدا کار می‌کرد ارتباط برقرار می‌نمود.

http://www.taknaz.ir

این خانم اتومبیل شما را نامرئی میکند !

این دختر خانم که 22 سال سن دارد و دانشجوی رشته هنر است اعلام کرده به خاطر برخی از درسهای دانشگاهش اقدام به رنگ آمیزی این خودرو کرده است و فکر نمیکرده تا این اندازه مورد توجه قرار بگیرد. سارا برای نامرئی کردن این ماشین بیش از 3 هفته وقت صرف کرده و بارها طرح خود را برای اجرای دقیق، تغییر داده است. وی میگوید: برخی از مردم باور نمی کنند ماشینی در این مکان قرار دارد و حتی گاهی به آن ضربه ای نیز میزنند.
 
به گزارش تکناز یک هنرمند مبتکر بریتانیایی با رنگ آمیزی هوشمندانه یک خودرو، آنرا به صورت نامرئی درآورده است. خانم سارا واتسون با افشانه رنگ به گونه ای خودرو را رنگ آمیزی می کند که اگر با زاویه قائمه به آن ها نگاه کنید به سختی می توانید وجودش را در محیط تشخیص دهید.

نامرئی کردن اشیاء یکی از دغدغه های سالیان متمادی دانشمندان بوده و بهترین نتیجه ای که در طی این سالها گرفته شده، نامرئی شدن برخی اشیا کوچک آنهم در محیط های خاص آزمایشگاهی بوده است که عملا نتیجه در خور توجهی را به همراه نداشته است.
 
این خانم اتومبیل شما را نامرئی میکند ! (+ عکس)
 

حکایت


حکایت ما آدم ها …
حکایت کفشاییه که …
اگه جفت نباشند …
هر کدومشون …
هر چقدر شیک باشند …
هر چقدر هم نو باشند
تا همیشه …
لنگه به لنگه اند …
کاش …
خدا وقتی آدم ها رو می آفرید …
جفت هر کس رو باهاش می آفرید …
تا این همه آدمای لنگه به لنگه زیر این سقف ها …
به اجبار، خودشون رو جفت نشون نمی دادند…
 

خدايا ... نام سوره اي به نام عشق در قرآن خالي ست

 كه اين گونه آغاز شود،

 قسم به روزي كه دلت را مي شكنند وجز خدايت

مرهمي نخواهي يافت...

 (دكترشريعتي)

طرز «شنیدن» شکل یک اتاق!

آیا می‌توانید ابعاد اتاقی تاریک را با بر هم زدن دستان خود و گوش دادن به انعکاس صدای آن دریابید؟ خفاش‌ها، دلفین‌ها و برخی حیوانات دیگر با استفاده از انعکاس صدا مسیر خود را تشخیص می‌دهند، برخی از افراد نابینا نیز برای انجام این کار آموزش می‌بینند. هم‌اکنون مهندسانی در سوئیس و ایالات متحده به دنبال روشی هستند که با به کارگیری یک بلندگو و چهار میکروفون که هر یک در مکان‌هایی دلخواه از اتاق قرار داده می‌شود، ابعاد اتاق را محاسبه‌ نمایند. آن‌ها بر این باورند این روش می‌تواند در معماری بناها، رسیدگی قانونی به جرائم با کمک شواهد صوتی و بسیاری از موارد دیگر کاربرد داشته باشد.

ادامه نوشته

اثر فوتو الکتریک

بنا به نظریه کوانتومی ، امواج به ظاهر پیوسته الکترومغناطیسی ، کوانتیده‌اند و از کوانتومهای گسسته‌ای به نام فوتون تشکیل شده‌اند که هر فوتون دارای انرژی مشخصی است که مقدار آن فقط به فرکانس بستگی دارد.

بر اساس اصل دوبروی ، در مورد ذرات دو حالت ذره‌ای و موجی در نظر گرفته می‌شود، که البته این خاصیت در دنیای میکروسکوپی بیشتر مورد مطالعه است. به عنوان مثال ، اگر ذره‌ای به جرم یک گرم که با سرعت معمولی در حال حرکت است، در نظر بگیریم طول موج منتسب به این ذره ، چنان کوچک خواهد بود که اصلا قابل ملاحظه نیست. اما در مورد ذراتی مانند الکترون ، این طول موج قابل توجه است. بنابراین با توسل به این اصل می‌توان تابش الکترومغناطیسی را نیز متشکل از ذراتی دانست که این ذرات را فوتون می‌گویند.

ادامه نوشته

 

آنگاه که ضربه های تیشه ی زندگی را

 بر ریشه ی آرزوهایت احساس کردی

به یاد بیاور که زیبایی شهاب از شکستن قلب ستاره هاست!!!